Välkommen

Välkommen till alla er som delar vårat intresse för Strävhårig Vorsteh och Irländsk Röd Setter!
Här kan du läsa om våra hundar och vad vi hittar på med dem.

lördag 13 oktober 2012

Jakt

Idag har vi varit på jakt i skogen några mil utanför Arvidsjaur.
Jag släpper Culan direkt från bilen och då dröjer det inte många minuter innan han står.
Jag ser ett huvud sticka fram bakom en gran.
Efter en snärtig avance så startade det en stor tjädertupp.

BAM-BAM två skott i sidan på tjädern och den damp i backen. Den ligger en stund och reser sig och springer iväg. Skickar Culan på apportsök. Han kommer tillbaka med en grann tjädertupp flaxande med vingarna. Den ger upp när jag får den av Culan.

Culan hade sin överlägset bästa dag någonsin. Han sökte helt underbart i mycket bra fart och med reviering av högsta klass. Jag visste exakt på metern vart han var hela tiden. Han hade totalt 12 st fågeltagningar under dagen varav 11 st på tjädertuppar och 1 st på orre.

Resultatet av ett fint samarbete :)

Zasca var också med ut i skogen men det var inte hennes dag idag. Hennes fart och stil var utmärkt som vanligt men revieringen var jag inte nöjd med. Hon hade två fågelarbeten som resulterade i långa löpavancer där tjädrarna lyfte på för långt håll. Tyvärr så skadade hon sig i ett bakben i slutet av dagen så nu blir det bara vila för henne tills hon är återställd.

Första mötet med tjäder.

Väl hemma igen passade Kvikk på att rycka några fjädrar ur tjädertuppen. Den luktade mycket gott tyckte han :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar